Friday, August 18, 2017

HAMKA - Nilai Sebuah Persahabatan

Bismillahirrahmanirrahim.

Firman Allah s.w.t.:

إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ

“Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan suatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.” 
[Surah Ar-Ra’d, 13: 11].

Dalam dunia ini, dapat diperhatikan, pelbagai ragam perihal manusia dalam mereka meneruskan penghidupan di dunia yang penuh fatamorgana ini.

Terpanggil untuk berkongsi sedikit cebisan ilmu dari tulisan Prof Dr HAMKA (17/2/1908 - 24/7/1981). Penulisannya dalam sebuah buku '1001 Soal-soal Hidup' ini menghimpunkan persoalan2 dalam beberapa perkara seperti perbezaan fahaman lama dengan fahaman baru dalam institusi keluarga (anak dan ayah), kekongkongan muda mudi dalam adat kampung, perihal rumah tangga (terdapat kait rapat dengan adat juga), penghayatan didikan agama dalam kehidupan, nilai persahabatan dan beberapa lagi.

Kerelevanan nasihat2 ini masih lagi rapat dengan situasi kini, adapun sebahagiannya seperti perkara adat dilihat kuat pada zaman HAMKA tersebut di beberapa tempat dan kurang pula dari konteks Malaysia sendiri pada era ini.

Lantaran pembacaan ini, satu yang saya tertarik adalah nilai sebuah persahabatan yang diketengahkan oleh HAMKA pada topik akhir buku tersebut. Teringat oleh saya novel karangan HAMKA juga, 'Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck'. Dalam novel tersebut, dua pengajaran terbesar yang diserlahkan HAMKA ialah nilai makna dan suci sebuah cinta yang sejati, dan nilai persahabatan yang setia dan teguh.

Pengajaran yang kedua itu sangat ditonjolkan oleh watak Muluk bilamana karakter Zainudin jatuh sakit bagai kehilangan akal dek keruntuhan cintanya pada Hayati yang telah bernikah dengan Aziz. Bang Muluk dalam kisah ini, betapa besar peranannya dan sungguh penting sebagainya seorang sahabat demi menjadi pemangkin dan pembangun semangat Zainudin yang telah rundum kejatuhan sehingga terlaksananya menjadi penulis nan tersohor. Demikian nasihat2 dan semangat setiakawannya menjadi penyuluh dan pencerah jalan dan masa depan Zainudin, serta membawanya kembali lurus ke landasan bagai orang berakal yang ketagihkan sukses dalam kehidupan.

Kaitannya dengan nilai persahabatan dalam buku '1001 Soal-Soal Hidup' pada awal bicara tadi, HAMKA telah mengangkat nilai dan harga sebuah persahabatan itu lebih mahal daripada harga sebuah cinta seorang lelaki kepada perempuan.

Bahawasanya sahabat sejati itu, sedari kita gembira, dia pula meraikannya. Tatkala kita jatuh, dia datang sebagai pembangkit. Pabila kita tersulit, dia hadir sebagai penyenang. Di saat kita tercampak dalam kegelapan, dia terbit ibarat mentari yang menghidupkan alam dengan cahayanya. Dan di waktu kita dikhianati, dia muncul laksana orang yang paling dipercayai.

Kekuatan persahabatan itu terletak pada kesukaran bersama yang ditempuhi. Adapun seorang manusia itu punyai kelemahan. Begitu juga dengan sebuah persahabatan, ada juga cacat celanya. Maka tidak dapat tidak sebagai sahabat, jangan lantas melatah dalam kesalahfahaman. Jangan langsung terus diputuskan silaturrahim dan diabaikan sahabat itu lantaran salah faham yang bisa didamaikan.

Kembali kepada kewarasan akal. Selidiki terlebih dahulu. Percayalah, perdamaian dari keributan itu menjurus kepada perikatan sahabat yang lebih kokoh, malah kan lebih memahami antara satu sama lain. Kuncinya? Salinglah bermaaf-maafan atas kesilapan, dan harga-menghargai atas segala pemberian. Saling menghulur di samping menerima. Apa-apa pun, persahabatan yang didasari dengan iman adalah persahabatan yang kekal abadi.

Wallahu'alam. Mohon maaf dan moga beroleh manfaatnya in sha Allah.

P/s: terima kasih peminjam buku '1001 Soal-Soal Hidup', muga beroleh ganjaran buatmu in sha Allah.

Irfan Jaleel
Khamis, 17/8/2017 - 6.30pm


No comments: